جلسه هجدهم سنتهای الهی با اشاره به جایگاه بینظیر خاندان حضرت فاطمه زهرا(س) آغاز میشود؛ خاندانی که برکت، پاکی و نورانیت در وجودشان جاری است.
بررسی سنتهای الهی در نظامهای اقتصادی
این جلسه توضیح میدهد که چرا محبت و ولایت این خاندان آثار گستردهای بر زندگی فردی و اجتماعی دارد. سپس بحث به سمت یکی از مهمترین مسائل روز جامعه یعنی «ربا» هدایت میشود. ربا بهعنوان یک رفتار اقتصادی ناپاک، در سنتهای الهی اثرات بسیار منفی دارد و مانند اسید، پول و جامعه را میفرساید. در این بخش توضیح داده میشود که چرا بسیاری از حکومتهای آلوده به ربا، با وجود خطایی که مرتکب میشوند، هنوز گرفتار عذاب فوری نمیشوند. پاسخ این است که برخی سنتها وابسته به مجموعهای از شرایطاند و زمانی فعال میشوند که آن شرایط کامل شود.
بررسی وضعیت اقتصادی جهان و نقش نیت در نتیجهگیری
در ادامه مثالهایی از شرایط اقتصادی آمریکا بیان میشود؛ اینکه چگونه با وجود کسری بودجه شدید، سقوط نکرده است. این مسئله به خاطر اقداماتی است که سبب تأخیر در فعال شدن برخی سنتها میشود. در این جلسه توضیح داده میشود که نیت انسان چه تأثیر عظیمی در نتیجهگیری دارد؛ گاهی نیت پاک، عملی کوچک را به نتیجهای بزرگ میرساند و گاهی نیت آلوده بزرگترین اعمال را بیاثر میکند. همچنین تأکید میشود که هیچ چیز از دید خداوند پنهان نمیماند و حق هیچکسی حتی به اندازه ذرهای ضایع نمیشود. اهلبیت(ع) ناظر بر اعمال انسان هستند و همین نظارت، اهمیت رفتار درست را بیشتر میکند.
ظلم، مسئولیتپذیری و اثر بازگشت اعمال
در بخش پایانی جلسه، یکی از سنگینترین هشدارهای الهی درباره بعضی از صحابه مطرح میشود و توضیح داده میشود که عذاب پس از ظلم، نتیجه طبیعی عمل انسان است نه ظلم الهی. توصیه میشود که هیچکس حتی در کوچکترین امور به دیگران ظلم نکند؛ خصوصاً نسبت به همسایه که در روایات اهمیت ویژهای دارد. همچنین از سنت انعکاس اعمال سخن گفته میشود؛ همان چیزی که در فرهنگ امروز از آن با عنوان «کارما» یاد میکنند. طبق این سنت، هر رفتاری که با دیگران داشته باشیم، نهایتاً به خود ما بازمیگردد. برای دسترسی به دیگر بخشهای این مجموعه میتوانید از پلیلیست اصلی استفاده کنید و مطالب مرتبط را در وبسایت مصاف دنبال کنید.
ضمن احترام تایم های ارائه شده در پایین ممکن است حدودی باشد صرفا جهت اینکه با سرفصلهای این جلسه آشنا شوید ارائه شده است.
عهدین - عهد تا عهد ظهور امام زمان (عج)